Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště zajišťuje na naší škole specializované pedagogické činnosti na základě vyhlášky č. 72/ 2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních a č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění pozdějších předpisů.
Vedoucí školního poradenského pracoviště
Mgr. Štěpánka Beránková |
Výchovný poradce |
Členové školního poradenského pracoviště
Mgr. Miroslava Brychtová |
Ředitelka školy, kariérový poradce |
Mgr. Ondřej Flégl |
Školní metodik prevence |
Mgr. Gabriela Prodělalová |
Školní psycholožka |
Mgr. Lidmila Grohová |
Školní speciální pedagog |
Schránka důvěry
Víte-li o problému, na který chcete poukázat (šikana, rasismus, náboženská nesnášenlivost, vydírání…..) a bojíte se ho říci osobně, popište ho, prosíme, do následujícího formuláře. Pokud chcete poradit, napište i jakýkoliv kontakt na vás (mobil, mail, Skype, instagram, facebook), na který můžeme radu odeslat
Činnost ŠPP
- Budování příznivého klimatu školy
- Kariérové poradenství
- Koordinace aktivit souvisejících s volbou vzdělávací a profesní dráhy žáků
- Průběžné monitorování zájmu žáků o budoucí studium a profesi se zvláštním zřetelem k žákům nerozhodnutým, k žákům se zdravotními a sociálními problémy, k žákům nadaným
- Odborná pomoc při integraci a inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Pomoc při realizaci rovných příležitostí žáků
- Pomoc při zabezpečení výuky žáků nadaných a mimořádně nadaných
- Metodická podpora pedagogů při zajišťování podpůrných opatření 1. stupně
- Spolupráce s PPP a SPC v případě žáků s vyšším stupněm podpory – poradenská činnost pro zákonné zástupce
- Prevence sociálně patologických jevů – včasná intervence v případě řešení výchovných problémů – práce s kolektivem třídy
- Realizace a koordinace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, agresivity a dalších sociálně patologických jevů
- Monitorování sociálně patologických jevů či jejich rizika
- Poskytování přímé podpory žákům a jejich zákonným zástupcům s rizikem či projevy sociálně patologických jevů
- Koordinace spolupráce školy s Policií ČR, krizovými centry, kurátory a pracovníky OSPOD a dalšími odborníky
- Spolupráce při zajišťování besed, přednášek a aktivit pro třídní kolektivy
Činnost členů školního poradenského pracoviště
Pracovní náplň výchovného poradce
- Je vedoucím školního poradenského pracoviště, je podřízen ředitelce školy
Koordinuje:
- Spolupráci členů školního poradenského pracoviště a jeho komunikaci s vedením školy
- Spolupráci členů školního poradenského pracoviště s ostatními pedagogickými pracovníky
- Spolupráci školy se školskými poradenskými zařízeními: pedagogicko -psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry, středisky výchovné péče
- Metodickou pomoc učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům v oblasti školní problematiky
- Pomoc při vytváření plánů pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané
- Evidenci absence žáků nad 100/150 hodin na jedno pololetí, projednávání případů s třídními učiteli, se zákonnými zástupci žáků a žáky, návrhy opatření z toho vyplývající
- Sledování projevů záškoláctví u žáků školy, přesná evidence neomluvených hodin, projednání případů s třídními učiteli se zákonnými zástupci žáků, žáky, spolupráce s OSPOD, návrhy opatření
Dále:
- Sleduje společně s třídními učiteli žáky neprospívající, hledá příčiny školní neúspěchu a navrhuje způsoby, jak situaci řešit
- Pomáhá řešit konfliktní situace ve škole (zákonný zástupce žáka – učitel, učitel – žák, žák – žák)
- Společně s metodikem prevence pomáhá třídním učitelům při řešení rizikového chování žáků hlavně projevy šikany
- Vede administrativu své činnosti – zápisy z jednání, evidence konzultací
- Neustále se vzdělává, sleduje nabídku vzdělávacích kurzů v rámci DVPP a vybraných se aktivně účastní
Kariérní poradenství školy
Zajišťuje:
- Průzkum volby povolání ve spolupráci s třídními učiteli
- Shromažďování informací a metodických pokynů k volbě povolání včetně jejich předávání žákům, jejich zákonným zástupcům a třídním učitelům
- Individuální poradenství pro žáky a jejich zákonné zástupce
- Metodické vedení při vyplňování přihlášek jejich evidenci a včasné odesílání na střední školy a učiliště
- Metodická pomoc zákonným zástupcům při odvolávacím řízení při přijímacím řízení na střední školy
Pracovní náplň speciálního pedagoga
- Je podřízen vedoucímu školního poradenského pracoviště
- Zajišťuje spolupráci se školským poradenským zařízením (PPP, SPC) v souvislosti s podpůrnými opatřeními pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané na obou stupních základní školy
Koordinuje:
- Péči o žáky se speciálním vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané
- Metodickou pomoc učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům v oblasti školní problematiky
- Pomoc při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané
- Pomoc při vytváření plánů pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané na 1. a 2. stupni ZŠ
- Speciálně-pedagogické poradenství ve škole
- Metodické vedení asistentů pedagoga ve škole
- Evidenci zpráv z vyšetření ze školských poradenských zařízení:
- Doporučení z vyšetření ze školských poradenských zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Pomoc třídním učitelům při vyplňování školního dotazníku pro školská poradenská zařízení
- Odesílání dotazníků
- Shromažďování doporučení ze školských poradenských zařízení, vysvětlení a pomoc učitelům při realizaci doporučení ze zprávy
- Organizaci a péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami:
- Metodická pomoc při projednávání individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných
- Konzultace s pracovníkem školského poradenského zařízení při tvorbě doporučení pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané
Dále zajišťuje:
- Speciálně-pedagogické vzdělávací činnosti
- Individuální a skupinovou reedukaci u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Individuální péči a vedení žáků nadaných a mimořádně nadaných
- Připravuje a upracuje podmínky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Připravuje a upravuje podmínky pro žáky nadané a mimořádně nadané
- Poskytuje metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky pro pedagogické pracovníky školy
- Poskytuje poradenskou a konzultační pomoc zákonným zástupcům žáka
- Na žádost vyučujících provádí náslechy v hodinách, dle nich pak navrhuje další postup v péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (zákonný zástupce žáka – učitel, učitel – žák, žák – žák)
- Neustále se vzdělává, sleduje nabídku vzdělávacích kurzů v rámci DVPP a vybraných se aktivně účastní
Pracovní náplň školního metodika prevence
- Je členem školního poradenského pracoviště, je podřízen vedoucímu školního poradenského pracoviště
Koordinuje:
- Realizaci Minimálního preventivního programu ve škole, poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc všem pedagogickým pracovníkům školy
- Aktivity školy zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, nekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování žáků
- Spolupráci se školskými zařízeními a s orgány státní správy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování
- Vzdělávání všech pedagogických pracovníků v oblasti prevence
Zajišťuje:
- Přípravu Minimálního preventivního programu, podílí se na jeho realizaci, podle aktuálních potřeba a podmínek program inovuje a vyhodnocuje jeho účinnost
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli)
- Spolupráci s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování jednotlivých žáků a tříd
- Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení
- Vhodné odborné a metodické materiály a pomůcky pro preventivní aktivity školy
- Specifické oblasti činnosti:
- Spolupracuje s třídními učiteli a výchovným poradcem při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
- Vede administrativu svojí činnosti – dokumentace aktivit, evidence konzultací
- Neustále se vzdělává, sleduje nabídku vzdělávacích kurzů v rámci DVPP a vybraných se účastní
Pracovní náplň školního psychologa
- Je členem školního poradenského pracoviště
Zajišťuje:
- Psychologické poradenství ve škole pro žáky, jejich zákonné zástupce, pedagogické pracovníky
- Pomoc pedagogickým pracovníkům, žákům a jejich zákonným zástupcům při řešení problémů v oblasti výchovy a vzdělávání
Samostatně zajišťuje:
- Diagnostiku při výukových a výchovných problémech žáků
- Konzultace pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce žáků
- Aktivity pro vytváření pozitivního klimatu tříd na 1. a 2. stupni ZŠ ve spolupráci s třídními učiteli a metodikem prevence
- Na zakázku učitelů či ostatních pracovníků školního poradenského pracoviště pracuje dlouhodobě s třídními kolektivy
- Pomáhá ke zkvalitnění spolupráce mezi pedagogickými pracovníky školy
- Pomáhá ke zkvalitnění vztahů mezi žáky a třídním učitelem
- Nabízí a realizuje testy profesní orientace
- V oblasti prevence školního neúspěchu pomáhá žákům dlouhodobě selhávajícím ve vzdělávání
- Dle zájmu připravuje pracovní semináře pro učitele
- Neustále se vzdělává a pracuje na svém odborném růstu