Úvod >
Desatero pro rodiče
Desatero pro rodiče
1) Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
- je přiměřeně obratné a zdatné
- samo se obléká a obouvá, zaváže si tkaničky
- je samostatné při jídle a osobní hygieně
- zvládá drobné úklidové práce
- má pořádek ve svých věcech
2) Dítě by mělo být citově samostatné a schopné kontrolovat své chování
- vystupuje samostatně
- ovládá se a kontroluje, přizpůsobí se konkrétní situaci
- je zodpovědné za své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
3) Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
- vyslovuje správně všechny hlásky
- mluví ve větách a rozumí většině slov
- má přiměřenou slovní zásobu
- spolupracuje ve skupině
4) Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty
- drží správně tužku
- rozlišuje pravou a levou stranu
- rozezná pojmy před, za, vedle, atd.
5) Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
- rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvar),
- vytleská slabiky ve slově a určí první hlásku
- najde rozdíly na dvou obrázcích
6) Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace
- má představu o čísle
- vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků v rozsahu do pěti (deseti)
- rozpozná základní geometrické tvary
7) Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
- soustředí pozornost po určitou dobu
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky
- přijme úkol či povinnost
- postupuje dle pokynů a pracuje samostatně
8) Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
- uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, požádá, poděkuje, omluví se)
- navazuje kontakty s dítětem i dospělým
- zapojí se do práce ve skupině a dodržuje daná pravidla
- je schopno brát ohled na druhé
9) Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
- pozorně poslouchá a sleduje se zájmem
- je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů a sportovních akcí
- svoje zážitky komentuje, vypráví
- tvoří, modeluje, stříhá, lepí, kreslí, maluje, vytrhává, sestavuje
10) Dítě by se mělo orientovat ve své prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
- vyzná se ve svém prostředí (doma i ve škole)
- zvládá každodenní činnosti (vyřídí vzkaz, samostatně se obslouží, drobné úklidové práce)
- ví, jak se má chovat